Kunstkring Tanera

Feitelijke vereniging van beeldende kunstenaars en kunstminnaars uit de Denderregio.

Het doel van de vereniging is lokaal en regionaal kunstenaars de kans te geven met hun werken naar buiten te treden. Zo werden in het verleden twee tentoonstellingen "KUNST IN DE KERK" in Oudegem georganiseerd. TANERA neemt onder meer deel aan jaarlijkse socio-culturele en folkloristische evenementen in Oudegem en organiseert groepsuitstappen naar tentoonstellingen in de omgeving.

2021 stond volledig in het teken van Justus de Harduyn (1582-1636), pastoor in Oudegem en Mespelare, dichter en componist.

Er werd een reus ontworpen, er was een Schattenjacht voor gans het gezin, een Poëziewedstrijd in de scholen, een prestigieuze tentoonstelling "LEVEN en WERK van Justus de Harduyn" in de kerk te Oudegem... Diverse verenigingen werkten mee aan het project.

Tijdens het weekend van 15 tot 17 september 2023 vierde de kunstkring haar 10-jarig bestaan. De openingsreceptie in de tuin van Huis Dubois te Oudegem had plaats in de aanwezigheid van de burgemeester en een aantal schepenen. De tentoonstelling in de tuin en de salons toonde ons een selectie van beelden en schilderijen van afgestudeerden aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Gedurende twee dagen waren er doorlopend optreden,  work-shops en open lessen georganiseerd door leraren en leerlingen aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans.

In de toekomst hoopt TANERA  nog interessante activiteiten te realiseren, eventueel in samenwerking met andere socio-culturele verenigingen.

Jos ROSSEL

jos.rossel@telenet.be