Jazz Centrum Vlaanderen Vzw

Cultuur - jazz

Jazz Centrum Vlaanderen wil promotie maken voor jazzmuziek vertrekkend vanuit de traditionele jazz.

Het wil hierbij een documentatiecentrum en een bezoekerscentrum zijn.

Als documentatiecentrum beschikt het over een zeer uitgebreide collectie van jazzgegevens: Lp's, Cd's, boeken, tijdschriften... Die zijn ondergebracht in een data bank die gedeeltelijk online te raadplegen is.

Als bezoekerscentrum worden jaarlijks één of twee tentoonstellingen ingericht, zijn er voordrachten over jazz, artist talks, kleine concerten, repetities, workshops rond instrumenten in jazzmuziek... Bovendien wordt jaarlijks, in samenwerking met de Stad Dendermonde en Honky Tonk Jazz Club op 21 juli "Jazz in het Park" ingericht (in normale omstandigheden voor ongeveer 1500 personen) en rond Pinksteren op het plein onder de watertoren de JazzBATTAKLANG, een mini-jazzfestival (voor ongeveer 300 personen). Bovendien wordt samengewerkt met lokale en bovenlokale verenigingen om gemeenschappelijke activiteiten te organiseren.