Koninklijke Muziekkapel Brandweer Dendermonde

Harmonie; orkest;

De Koninklijke Muziekkapel Brandweer Dendermonde (KMBD), 75 jaar jong

Bij de Koninklijke Muziekkapel Brandweer Dendermonde staat het plezier van musiceren centraal. Een 40-tal muzikanten, een gezonde mix van ouderen en jongeren, komen iedere zondagvoormiddag samen om een gevarieerd muzikaal repertoire in te studeren.

Jaarlijks wordt er naar 3 grote concerten toegewerkt. In het voorjaar is er sinds 2000 het concertconcept “Musical Notes” in het Cultuurcentrum Belgica, een muzikaal concert dat net dat ietsje meer biedt dan een klassiek harmonieconcert. In het najaar, zo ergens eind oktober is er dan een matineeconcert op zondagnamiddag.

Sinds haar bestaan, geeft de KMBD jaarlijks  een openluchtconcert op de Grote Markt van Dendermonde t.g.v. de Nationale Feestdag. Sinds 2011 is dat steeds met een bekende gastartiest.

Regelmatig luistert de Muziekkapel ook de herdenkingsplechtigheden van de stad op, waarvoor ze initieel was opgericht.

De Koninklijke Muziekkapel Brandweer Dendermonde vierde in 2021 haar 75-jarig bestaan en staat sinds 2000 onder leiding van Majoor-kapelmeester Patrick Heirbaut. Zijn veelzijdige praktische muzikale kennis biedt duidelijk een meerwaarde, hij kent de moeilijkheden van de verschillende instrumentengroepen en weet ze dan ook op een correcte wijze aan te pakken, zodat iedere muzikant iedere week weer bijleert. Patrick Heirbaut is tevens dirigent van de Ros Beiaardharmonie.

Sinds enkele jaren werkt de Muziekkapel aan een verjonging binnen de vereniging en werkt het samen met de stedelijke academie voor muziek, woord en dans. Zo worden er onder de vlag van “KMBD-KIDS” initiatielessen georganiseerd.  Regelmatig worden daarnaast ook herhalingen en  ontspannende activiteiten georganiseerd, al dan niet samen met het brandweerkorps, zoals een nieuwjaarsreceptie, barbecue, dagrepetitie, Barbara-viering,…

Kortom, de Koninklijke Muziekkapel Brandweer Dendermonde is meer dan een gewone muziekvereniging. Het lidmaatschap is gratis en de muziekkapel stelt de partituren en een uniform gratis ter beschikking. Voor muzikanten die niet over een eigen instrument beschikken kan samen een aankoopplan opgesteld worden. De repetities gaan door op zondagmorgen van 10u tot 12u in de brandweerkazerne.

Een minimumleeftijd is er niet, de muzikaliteit telt!
Je komt terecht in een heel open vereniging, waar je naast het verder uitbouwen van je muzikale kennis ook deel uitmaakt van een fijne vriendengroep.

Wouter Rogiers

Oudegemse baan 44 , 9200 Dendermonde