Toneelgroep Gustaaf Vzw

outside-the-box-theater met een mooi inpakpapiertje rond

Toneelgroep Gustaaf gaat intussen al 15 jaar mee, maar probeert nog elke keer zijn publiek te verrassen. Met altijd nieuwe, onverwachte locaties om toneel te spelen, met livemuziek van Sjoekroedt, Ted en Pia, Elvis-impersonator Federico Marino of huis-DJ Kevin Orlando. En heel vaak met zelf geschreven teksten, die vertrekken vanuit de nostalgie, dromen, bedenkingen en ervaringen van de Gustaven. Een lach en een traan. Zoet maar niet té. Literair maar niet té. Een beetje koekendozenromantiek en veel humor. Vol nostalgie en zelfrelativering.

En die herkenbaarheid-met-een-tikje-extra lijkt aan te slaan. Jaar na jaar groeit ons publiek. Intussen weten we dat we best op een zeshonderdtal toeschouwers per voorstelling rekenen. En zeggen dat het zo klein begon, in 2005, toen enkele afgestudeerden van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans Dendermonde een theatergroep opstarten, omdat ze toch nog ergens hun toneel-ei kwijt wilden kunnen.

Gustaaf heeft intussen ook een sterke eigen productieploeg, die er telkens weer in slaagt om alle outside the box-ideeën in werkelijkheid om te zetten. En af en toe storten we ons ook op geluidsproducties: met een eigen “Tour d’Amour”-luisterwandeling door Dendermonde, een audiotour voor het Vleeshuis en het Museum voor Volkskunde, en een podcast die de publieksprijs won op het internationale Korte Golf-audiofestival in Amsterdam.

Tot snel op 1 van onze voorstellingen!

auteur, regisseur, acteur

Yves Heymans